Är det dags att byta hus? Det är många som passar på nu inför vår och sommar med en (förhoppningsvis) lång utesäsong. Att flytta ställer många krav på saker och ting som måste ordnas upp innan allt är klart för en flytt.
1. Man ska packa, säga upp en massa leverantörer och skaffa nya till den nya adressen.
2. Man ska boka flyttfirma eller en flyttbil som man kan hyra dagen man ska flytta.
3. Det gäller att man städar ordentligt så att nästa hyresgäst, eller bostadsrättsinnehavare, eller den nya husägaren blir nöjd och inte stämmer dig för avtalsbrott för att inte ha städat tillräckligt. Då har den personen rätt att anlita en städfirma och sända dig fakturan – förutsatt att ni har skrivit in det i kontraktet.
Har man inte gjort det är det det mets humana att städa i alla fall, så gott det går. Vill du inte alls städa det kan du faktiskt anlita en städfirma som gladeligen gör det. Med möjligheten att dra av på din skatt med RUT-advrag, får du ner kostnaderna för arbetet, upp till en tredjedel kan du få statligt bidrag för städtjänsten; så mycket som upp till 25.000 kronor per person och per år. Är du däremot över 65 år, kan du få som mest bidrag upp till 50.000 kronor per person och år.
Bor man till exempel i Göteborg, landets andra största stad, är det inte alls svårt att få tag i en bra städfirma. Så många som 55 städfirmor (åtminstone) är registrerade i Göteborg. Här gäller att du är noga så att du får en städfirma som inte fuskar med städningen, och som städar enligt mäklarbranschens egna normer. Man kan även i vissa fall få städgarantier, det vill säga att de städar tills du är nöjd, vilket är ett bevis på att de är seriösa och tar sitt arbete på allvar.
Du kan alltid kontrollera bolaget på allabolag.se, och kontrollera deras ekonomi, bland annat. Vill du gå vidare i din kontroll, kan du alltid kontrollera att bolaget betalar in alla skatter och så vidare till Skatteverket.