Bor du i Sundbyberg och funderar på att anlita en målare? Eller går du i tankarna om att starta en målerifirma i kommunen, och undrar om det finns lucka på marknaden att fylla? I princip alla hantverkaryrken innebär att man behöver vara någorlunda duktig på kundvård. Att ge ett bra bemötande, att utföra arbetet noggrant och att man inte är snål med eventuella rättelser kan vara avgörande för firmans fortlevnad. En mindre målerifirma lever på sitt rykte – och många entreprenörer är medvetna om hur mycket ett fåtal recensioner på internet kan påverka deras omsättning, vinst och därmed levnadsstandard.
I den här texten har vi tittat på nätet efter omdömen om målare i Sundbyberg. Eftersom syftet med texten är att undersöka, kommer vi inte nämna några firmanamn. Däremot kommer du att få en överblick om hur bra målarna i Sundbyberg är på att hantera sina kunder.
Observera att recensioner inte nödvändigtvis ger hela sanningen. Läs mer om detta längre ned i texten.
Den första målaren i Sundbyberg vi tittar på har 13 recensioner lämnade om sig. Faktum är att inte en enda av dem har lämnat ett betyg som är lägre än det allra högsta. En kund rosar firman för deras flexibilitet under ett pågående arbete, och för goda rekommendationer på andra hantverkare. Vidare berömmer hon själva arbetet i sig, och säger att definitivt levde upp till hennes förväntningar.
En annan skriver att han har anlitat firman vid ett flertal tillfällen och blir ”supernöjd” varje gång. Han har anlitat målaren för spackling, målning av tak, lister och väggar. Han avslutar omdömet med att säga att målaren jobbar proffsigt, är snabb och dessutom är mycket trevlig.
13 omdömen – 5/5.
Den andra målaren i Sundbyberg vi tittar på har fått fyra omdömen totalt på den plattform vi besöker. Firman har varit aktivt i Stockholmsområdet i över två decennier, är medlem i SMS och innehar ett hängavtal.
När vi tittar på recensionerna är de något blandade. Två av de fyra recensenterna ger firman högsta betyg. Detta med kommentarer som ”bra arbete”, ”snabbt” och ”trevligt bemötande”. En annan har gett målaren 4 av 5 med kommentaren ”bra och snabba!”. En kund var dock inte särskilt nöjd, utan menar på att företaget är ”jätte oseriöst” och ger dem ett ”stort stort minus”.
4 omdömen – 4/5.
Den tredje firman har enbart två omdömen att läsa, på den plattformen vi befinner oss på. Den ena kunden har gett dem 2 av 5, medan den andra har gett dem 1 av 5. Den som har gett lägst betyg menar på att företaget arbetar slarvigt och är allmänt otrevliga. Den som har gett 2 av 5 klagar på lång väntetid för offert, och att rester av färg fanns på golv och fönsterrutor när arbetet väl var gjort.
2 omdömen – 1,5/5.
Recensioner kan ge en fingervisning om en målare, men det behöver inte säga allt. Speciellt försiktig bör man vara när underlaget är litet, och när kommentarerna är anonyma. Under sådana förutsättningar är det särskilt enkelt för en illvillig konkurrent att manipulera fram en skadlig bild för firman. Med ett stort underlag är det mindre sannolikt att så har skett. Märk väl att underlagen för ovan nämnda målare i Sundbyberg är litet.